Hur vill du synas som tandläkare?

Frågan i rubriken borde kanske snarare ställas i form av var du vill synas som tandläkare. I städer med hög konkurrens så finns det all anledning att se över sin marknadsföring. I en mindre stad så kanske det finns en- eller två tandläkare utöver Folktandvården och där kan kunderna delas upp utan att man egentligen behöver göra någonting; alla invånare vet var man finns, hur mycket man kostar och om tjänsten är bra eller lite sämre.

Det är också därför man kan se längre relationer mellan patient och tandläkare i en småstad - det är inte ovanligt att se en sådan sträcka sig över ett helt liv. I exempelvis Stockholm däremot så är folk mer otrogna och de har också all anledning att vara det. Primärt så handlar det om att kan komma billigare undan genom att välja en annan tandläkare.

Det leder oss i sin tur tillbaka till var man syns. Är det bättre för dig som tandläkare i Stockholm att betala dyra pengar för att synas i Mitti-tidningen då du har någon kampanj eller betala runt 40.000 kronor för att synas någon vecka i tunnelbanan än att synas hela tiden - till en billigare kostnad? Vi skulle säga att det senare alternativet är bättre och där handlar det om att synas på nätet. Eller på Google, snarare.

En kund kan idag ta fram sin mobiletelefon och knappa in ordet Tandläkare och Stockholm. Det kan också innebära mer specifika sökfraser som exempelvis Tandprotes/tandimplantat/Tandställning/tandblekning och så vidare och följas av mer specifika områden såsom Årsta/Södermalm/Järfälla/Huddinge/Östermalm/Solna.

Den tandläkare som förstår detta har mycket att vinna och där handlar det alltså om att ranka högst upp på de sökord som faktiskt används dagligen.

En SEO-Byrå identifiera sökorden och får dig att ranka högre

För att ranka högt på Google så krävs det sökmotoroptimering. Det innebär att man lägger ett gediget arbete bakom varje enskilt sökord - länkar, texter, bilder, videos och så vidare - och därigenom bygger en starkare sida. Anlitar man som tandläkare en SEO-byrå så kan denna också styra den egna hemsidan mot de sökord som ofta används.

Din egen hemsida kanske är spretig och irrelevant sett till detta. Ingenstans står det att du är prisvärd, att du kan erbjuda akut hjälp, att du är knuten till olika organisationer eller att du är expert på exempelvis tandimplantat.

Hur ska du då kunna förvänta dig att kunderna ska välja dig om en konkurrerande tandläkare aktivt jobbar just med att framhäva sina kunskaper, priser och sin service?

Välj rätt SEO-byrå och skörda frukterna

Man har alltid fått sälja sig själv och sina tjänster, men skillnaden idag är att man gör det online och via Google. Det är fördelaktigt sett till att priset är billigare, avkastningen potentiellt kan bli högre och att det är mer rättvist: den tandläkare som lägger mest på pengar på sökmotoroptimering behöver inte få flest kunder. Det kommer den tandläkare som väljer rätt SEO-byrå att göra. Som i alla områden så finns det bra och dåliga företag inom SEO också. En billig partner kan göra underverk och en dyr kan vara en ren katastrof.

23 Oct 2018